Kennisbank: testen en meten  wat werkt?

Wanneer uw website eenmaal ‘up and running’ is en mensen vinden uw website, dan kan u uw website gaan splittesten. Dit houdt in dat u uw website gaat evalueren. Hoe effectief is de website, hoeveel bezoekers heeft u nodig om een product te verkopen en hoe kan dit verbeterd worden? Dit zijn allemaal aspecten die u kunt testen.

Splittesten

Bij deze methoden vergelijkt u eigenlijk verschillende varianten van een pagina, en kijkt u welke het meest effectief is. De ene groep van uw bezoekers krijgt bijvoorbeeld het product met omschrijving A te zien, terwijl de andere groep het product met omschrijving B te zien krijgt. Vervolgens analyseert u de gegevens van deze twee groepen. Welke groep kocht het vaakst het product? En door telkens de omschrijving te optimaliseren en te testen komt u zo tot een hoger verkooppercentage.

Dit proces kost tijd, maar het levert bijna altijd geld op. Let wel op. U moet voor uzelf duidelijk vaststellen wanneer u uw pagina als succesvol ziet. Op een gegeven moment is uw pagina zo optimaal, dat verder splittesten juist geld kan gaan kosten. Daarom moet de grens altijd duidelijk zijn.

abtesting

Aanvullende tips

  • Om snel resultaat te zien en niet oneindig bezig te blijven, is het aan te raden om geen kleine verschillen te meten. Begin je metingen altijd met zeer grote verschillen, zodat een resultaat snel duidelijk is.
  • Werk verder altijd in twee fases. Hiermee wordt bedoelt dat je eerst verbetert wat je in een test gevonden hebt. Begin daarna pas een nieuwe test.
  • Maak je ook zeker niet druk om het tijdelijk dalen van de conversie. In het einde maakt u dit weer goed!
  • Stop uw test niet te snel! Het moet tijd hebben om zich geheel te ontwikkelen.
  • Er valt altijd wel iets te verbeteren. Dus stop vooral niet al na 1 experiment.

Conclusie

Meten is weten, dus begin met testen van uw website! Zoek uit wat uw conversie verhoogt en blijft dit verbeteren tot u denkt aan de top te zitten. Vervolgens kunt u een volgende pagina gaan aanpakken en doormeten.

Benekmarketing kan u hier in Adviseren neem voor meer informatie contact op met Jurian de Waal via telefoonnummer 085 3030233 of het contactformulier